کسب و کار اینترنتی چیست؟ 8 مزیت اصلی و کارگشا+تفاوت های آن با کسب و کار سنتی

فهرست مطالب

در این مقاله در مورد کسب و کار اینترنتی، مزیت های اون و عمده تفاوت های کسب و کار اینترنتی با کسب و کار سنتی و همچنین در مورد فروشگاه اینترنتی، مزایا و تاثیرش بر روی هر کسب و کاری که از این روش استفاده میکنه صحبت کنیم. در این مقاله میتونید ویدیو کامل توضیحات رو نیز مشاهده کنید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟ مفهوم دقیق کسب و کار اینترنتی

اگه بخواهیم معنی دقیق و با جزییات کسب و کار اینترنتی رو متوجه بشیم نیاز هست که ساعت‌ ها مطالعه کنیم، اما کسب و کار اینترنتی یک تعریف سریع و راحت داره.

در واقع هر فعالیتی که در فضای مجازی یا همون اینترنت انجام بدید، که منجر به این بشه که شما یک محصول یا خدماتی رو به فروش برسونید، میشه تعریف کسب و کار اینترنتی.

کسب و کار اینترنتی حالت‌های مختلفی داره. ممکنه از طریق کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام محصولاتتون رو معرفی کنید و به فروش برسونید یا اینکه از طریق وب سایت فروشگاهی تون این کار رو انجام بدید.

نکاتی که توی این مقاله بهش اشاره میکنیم دلیل بر این نمیشه که کسب و کار سنتی و یا اینکه کسب و کارهایی که در شبکه های اجتماعی انجام میشن ایرادی بهشون وارد هست. ما صرفا میخوایم بدونیم که این سه حوزه می‌تونن مکمل هم باشن و باهم پتانسیل‌های وب سایت‌های فروشگاهی رو ببینیم و بشنویم تا بدونیم که اگر در کنار سایر راه‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی هم استفاده کنیم می‌تونه چقدر برای کسب و کار مون مفید و خوب باشه.

مزیت اول - رفع محدودیت های جغرافیایی

فرض کنیم ما یه مغازه داریم که ممکنه توی بهترین نقطه‌ی شهر و توی بهترین پاساژ در باشه یا اینکه اصلا توی کوچه پس کوچه‌ها باشه.

شما در این حالت صرفا می‌تونید از مشتریانی استقبال کنید که در شهر خودتون باشن به صورت حضوری از مغازه‌ی شما سر بزنن و خرید کنن.

اما کسب‌ و کاری اینترنتی این محدودیت رو نداره و شما می‌تونید کالا و خدمات تون رو به تمام نقاط ایران یا حتی تمام نقاط جهان به فروش برسونید.

مزیت دوم - رفع محدودیت های زمانی

توی کسب و کار سنتی شما باید در یک بازه زمان معین و منطقی در محل کارتون حاضر بشید تا پاسخگوی مشتریان باشید که به شما مراجعه کردند پس اگر در ساعاتی که توی محل کسب و کارتون نیستید قطعا کسب و کارتون گردشی نداره و نمی‌تونید فروشی داشته باشین.

در ثانی که مشتری هم باید یک زمانی رو صرف کنه تا به محل کار شما بیاد و محصول شما رو ببینه و خرید کنه . 

این موردی که توی فروش در شبکه‌های اجتماعی هم وارد چون اگر مشتری به پیج شما مراجعه کنه و بهتون پیام بده و بخواد در مورد محصول شما اطلاعاتی کسب کنه نیاز هستش که شما دائم آنلاین باشید تا جوابگوی سوالات مشتری تون باشه

ولی توی کسب و کار اینترنتی کار شما تبدیل میشه به یه کسب و کار بیست و چهار ساعته و شما می‌تونید در هر ساعتی از شبانه روز محصولاتتون را به مشتریانتون معرفی کنید و به فروش برسونید بدون اینکه بخواین کار خاصی انجام بدین این اتفاق خیلی ویژه‌ای که باعث میشه افرادی که دارای فروشگاه اینترنتی هستن خیلی سریع‌تر از کسب و کارهای سنتی به درآمد برسن.

مزیت سوم - کاهش هزینه

ببینید دوستان این که شرایط اقتصادی کشورمون خیلی بهینه نیست هممون قبول داریم و هممون می‌دونیم که کسب و کار سنتی یه سری هزینه‌های دائم و جاری داره که روز به روز هم بیشتر میشه و هزینه‌های بسیار سنگینی رو روی دست صاحب اون کسب و کار میذاره

که این‌ها فقط بخشی از هزینه‌های کسب و کار سنتی اما این هزینه‌ها توی فروش در کسب و کار اینترنتی به میزان خیلی خیلی کمتری وجود داره و یک فرصت عالی برای کسایی که میخوان هزینه‌های کسب و کار سنتی رو کاهش بدن یا برای کسانی که سرمایه‌ی اولیه‌ی زیادی ندارن اما می‌خوان یه کسب و کاری رو راه بندازن

مزیت چهارم - فروش بدون محدودیت

توی کسب و کار سنتی و بسته به صنفی که ازش مجوز فعالیت گرفتید فقط می‌تونید محصولاتی که مربوط به همون صنف هست رو به مشتریانتون ارائه بدین و در واقع اجازه ندارید به صورت همزمان در چند صنف مختلف در یک محل فعالیت داشته باشید.

مثلا فرض کنید شما فروش لوازم خانگی دارید ولی دوستی داریدکه میتونه توی تامین لوازم ماشین  بهتون کمک کنه و شما می‌خواین اون محصولات رو هم بفروشین خب تو این حالت قطعا نمیتونی تو یه فروشگاه هر دو دسته محصول به فروش برسونی اما توی فروشگاه اینترنتی شما بدون محدودیت می‌تونید هر محصولی که توانایی تامین رو دارید در دسته های مختلف به فروش برسونید.

فروشگاهی مثل دیجی‌کالا که شما می‌تونید توی این وبسایت هم محصولات دسته‌ی لوازم خانگی رو ببینید و هم لوازم ماشین رو

محدودیت دیگه‌ای که توی کسب و کار سنتی وجود داره اینه که اگه فروشگاه شما خیلی پررونق باشه که امیدوارم هم همین‌طور باشه با توجه به گنجایش فروشگاهتون می‌تونید از یه تعداد مشتری محدودی استقبال کنید و به تبع این شرایط نیاز داره که شما فروشنده‌های بیشتری رو هم استخدام کنید

که اون هم مسئولیت دردسر و هزینه‌های خاص خودش و داره اما توی فروش اینترنتی شما می‌تونید این هزینه‌ها رو به حداقل برسونید و با یک چک کردن ساده سایت و یا نرم افزار حسابداریتون سفارشات و مدیریت کنید نهایتا یه نیرو برای این کار استخدام کنید که اون کارها رو براتون انجام بده .

مزیت پنجم - ایجاد یک فروشگاه منظم

وقتی مشتری به محل کار شما مراجعه میکنه با توجه به تایم حوصله‌ای که هردو طرف دارن نهایت یه تعداد محصول محدودی رو می‌تونید بهش معرفی کنید اما تو کسب و کار اینترنتی شما یک بار تمام جزییات محصولاتتون رو به پیج، کانال یا وب سایت فروشگاهیتون اضافه می‌کنید و مشتریانتون با مراجعه به اون‌ها می‌تونن جزئیات کامل محصول شما رو ببینن این مورد توی وب سایت فروشگاهی با یه تفاوت بزرگ انجام میشه که شما در وبسایت فروشگاهی می‌تونید تمام محصولاتتون رو به صورت کاملا منظم و طبقه‌بندی شده مرتب کنید تا مشتریان شما راحت‌تر و سریع‌تر به محصول مورد نظرشون برسن

توی کسب و کار سنتی شما همیشه نمی‌تونید تمام ویژگی‌ها رو بدون از قلم انداختن یه مورد به مشتریتون معرفی کنید

فرض کنید ده تا مشتری با فاصله زمانی میان و در مورد یک محصول ازتون اطلاعات میخوان و شما هر بار باید از اول همه رو براشون توضیح بدین در صورتی که خود مشتری هم نمی‌تونه تمام جزئیات به خاطر بسپاره ولی توی کسب و کار اینترنتی شما یک بار جزئیات کامل کالاتون رو اضافه می‌کنید و هر مشتری که به پیج یا سایت شما مراجعه کنه میتونه جزئیات محصولاتتون رو ببینه و مقایسه کنه و خریدش رو انجام بده در واقع شما می‌تونید برای هر محصول یکسری تصاویر مختلف و ویدیو کار با اون محصول رو بذارید.

جزئیات و متن توضیح اون محصول برای معرفی بهتر بذارید و ویژگی های بارز اون محصول رو نشون بدید که خب همه‌ی این‌ها فقط یک بار انجام میشه و تمام مشتریان شما می‌تونن این جزئیات رو ببینن و راحت‌تر انتخابشون رو انجام بدن و خریدشون رو ثبت کنن

مزیت ششم - تسریع روند ثبت سفارش

ببینید دوستان شما می‌تونید با راه‌اندازی درگاه بانکی روی وب سایت فروشگاهیتون روند ثبت سفارش مشتری تون رو راحت‌تر کنید چرا که مشتری میاد و محصول رو می‌بینه و در همون لحظه هم سفارششو ثبت می‌کنه و اینترنتی و از طریق درگاه بانکی که به حساب شما هم متصله خریدشو انجام میده اینجوری چونه هم نمیزنه

توی فروش در شبکه‌های اجتماعی اما شما باید اطلاعات کارت رو به مشتری بدین تا مشتری با این وضعیت فیلترینگ و غیره از همراه بانکشون پول رو به حساب شما واریز یا این که یه زمانی رو بذاره تا عابربانک بره آخه ممکنه این وسط کلی کار براش پیش بیاد کلن از روند ثبت سفارش منصرف میشه در واقع شما با داشتن یک درگاه بانکی می‌تونید تا تنور داغه بچسبید و فروشتون رو در لحظه انجام بدید.

مزیت هفتم - اعتبار، اعتماد و استمرار

در کسب و کار سنتی نیاز که شما سال‌ها در یک مکان مشخص و با آدم‌های مختلفی توی حوزه ی کاری خودتون سروکار داشته باشید و بتونید کالاهای مناسبی رو تامین کنید تا هم بتونید اصطلاحا توی بازار اعتبار کسب کنید و هم بتونید محصولات خودتون رو به فروش برسونید.

توی شبکه‌های اجتماعی هم این مورد وجود داره که شما باید یه مدتی فعالیت کنید تا افراد به پیج شما اعتماد کنن و ازتون خرید کنن که بعضا هم میبینیم همین اعتماد هم به وجود نمیاد و افراد از خرید امتناع می‌کنن و به پیج شما اعتماد نمی‌کنند

اما توی فروشگاه اینترنتی شما می‌تونید با گرفتن نماد اعتماد و درج مجوزهای نهادهای مربوط به کسب و کار خودتون اعتماد مشتری خودتون رو جلب کنید و اون‌ها با خیال راحت‌تری به شما اعتماد کنن و خریدشون رو انجام بدن .

یه مثال ساده که می‌تونم براتون بزنم این که شما خودتون رو بزارید جای یک مشتری یا خرید چند میلیونی از یک سایت که دارای نماد اعتماد و مجوزهای نهادهای مختلف رو داره و درگاه پرداخت آنلاین داره مطمئن‌تره یا خرید توی دایرکت اینستاگرام در مورد موضوع استقرار همین نکته گفتنی که شما توی کسب و کارتون باید دائما فروشگاهتون باز باشه و فعالیت داشته باشید تا بتونید فروش داشته باشید

اما اگر یه روزی فروشگاهتون رو تعطیل کنید مثلا یکماه فروشگاهتون تعطیل باشه آیا باز هم می‌تونید فروشی داشته باشید یا بعد از اون مشتریان شما می‌تونن بهتون اعتماد کنن ازتون خرید کنن

روی شبکه‌های اجتماعی هم این مشکل به شکل دیگه‌ای نمود پیدا کرد ببینید دوستان با تحقیقاتی که در مورد شبکه‌های اجتماعی انجام داده شده که از مهمترین روش‌ها برای بیشتر دیده شدن توی فضای اینستاگرام نیاز که بتونید به اکسپلور راه پیدا کنید.

و تنها راه ورود به اکسپلور اینه که شما فعالیت مستمری داشته باشید و هر روز تولید محتوا کنید ولی اینجا متوجه می‌شیم که یه زمان خیلی زیادی رو باید برای تولید محتوا مون در طول روز بذاریم این برای زمانی که همه چی روی روال باشه نه مثل الان که  داریم با فیلترینگ سر و کله میزنیم

توی این شرایط مشکلات دیگه‌ای هم به همراه خودش برامون به وجود میاد در واقع شما برای پیجتون زحمت می‌کشید با وجود فیلترینگ و تمام مشکلاتی که برای بحث کانکت شدن دارید پیجتون رو رشد می‌دید اما با تشدید فیلترینگ یا مثلا قطع شدن فکرکنن دیگه نمیتونید به پیجتون دسترسی داشته باشید و به طبع نمیتونید فروشی داشته باشید.

مزیت هشتم - نوع مشتریان

هممون می‌دونیم که درصد خیلی زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای سرگرمی و یا ایجاد ارتباط با دوستان خودشون به این اپلیکیشن ها مراجعه می کنند اما مشتریانی که در فضای اینترنت و از طریق وب سایت‌های مختلف یا از طریق سرچ گوگل می‌خوان به یک محصول مورد نظر خودشون برسن در واقع مشتری بالقوه هستند و درصد خرید بیشتری بین اونها اتفاق میفته که این هم یکی دیگر از مزیت‌های وبسایت فروشگاهی، شما می‌تونید ازش بهره‌مند بشید.

خب دوستان با هم تفاوت‌ها و مزیت‌های کسب و کارهای اینترنتی رو با کسب و کار سنتی دیدیم و شنیدیم در مورد وبسایت فرودگاهی هم توضیحاتی رو خدمتتون ارائه دادیم که اون هم بخش کوچکی از قابلیت‌های وب سایت فروشگاهی بود که توی مقاله های بعدی حتما در مورد سایر قابلیت هاش صحبت خواهد شد در طول این ویدئو این نکته به ذهنتون رسیده که داشتن یه فروشگاه اینترنتی دردسرهای خاص خودشو داره و باید زمان زیادی برای تعریف محصولاتم روی سایت بذارم یا مدیریت قیمت و جزییات محصول دسته‌بندی‌ها و مشتریانم رو انجام بدم اما توی مقاله بعدی که به زودی منتشر خواهد شد در مورد یک قابلیت فوق‌العاده از نرم‌افزار حسابداری نوین پرداز صحبت میشه که با استفاده از این قابلیت دیگه نیاز به این نیست که زمان زیادی صرف مدیریت سایتتون ومحصولات و مشتریانتون بکنید.

فهرست مطالب